Izložbeni projekt Slikarstvo i mogućnosti slike: generacija 2023. predstavlja diplomske radove studenata Slikarskog odsjeka Umjetničke akademije u Splitu koji su diplomirali u 2023. godini:
- Marija Bebić
- Mihael Frančić
- Mia Hržić-Vulić
- Anna Perlain
- Marija-Ana Rnjak
- Kristijan Vrdoljak
Izložba u Sveučilišnoj galeriji u Splitu (Ruđera Boškovića 31) otvara se u četvrtak, 16. svibnja 2024. godine u 18 sati. Izložba će se moći razgledati do četvrtka, 30. svibnja 2024. godine, radnim danom od 9 do 12 sati te od 17 do 20 sati.
-
Kao i njihove kolege i kolegice prethodno obrazovane na Odsjeku za slikarstvo Umjetničke akademije u Splitu, tako i Marija Bebić, Mihael Frančić, Anna Perlain, Marija-Ana Rnjak, Kristijan Vrdoljak i Mia Hržić-Vulić stvaraju unutar onoga što bi se moglo artikulirati kao prošireno polje slikarstva. Naslanjajući se u većoj ili u manjoj mjeri na povijesno utemeljene medijske konvencije što su postepeno i u skladu s nekim recentnijim teorijama vizualnosti podvedene pod sliku kao pojam koji obuhvaća razne vizualne vrste – ili jednostavno pod pojam umjetnosti – oni, istražujući vlastite mogućnosti izražavanja, djeluju koristeći poznati slikarski vokabular ili osvajaju nove teritorije. Preciznije, dio predstavljenih umjetnika njeguje izvedbeno majstorstvo („métier”), dok se neki od njih stvaralački granaju u srodne vizualne medije. Pritom, a bilo da je riječ o slikanoj, prostornoj, digitalnoj ili kakvoj drugoj slici, prikazivačka bit slike osnova je ili za komunikaciju i/ili za istraživanje tema koje u slučaju ove generacije umjetnika imaju naglašeno subjektivan predznak. Teme iskazane u izloženim radovima variraju od privatnih ispovijesti autora do izdvajanja, proučavanja i interpretacije određenih univerzalnih ili suvremenih pojavnosti i koncepata, ali ponovno u izraženom dosluhu sa samim sobom.
Temeljena na osobnom iskustvu umjetnice, višesegmentna prostorna instalacija „Okus boli” Marije Bebić naglašeno ekspresivno i zazorno oslikava patnju, bol i nasilje nad ženama, pritom se oslanjajući na feminističku i psihoanalitičku teoriju identiteta. Uz izražajno oslikavanje tema kojima je u središtu upravo žena (bilo da riječ o feminističkoj kritici društva, ili pak o tzv. ženskom rukopisu ili o ispitivanju značenja ženskog identiteta) ovaj rad ima izraženu svrhovitost. To se ogleda u potrebi umjetnice da kroz već spomenutu vizualnu upečatljivost i interaktivnost rada dopre do osoba pogođenih nasiljem i osjećajima srama i straha kako bi ih motivirala da konačno prekinu svoju šutnju u svrhu vlastita oslobođenja.
I „Dugo razdoblje skrivanja” Mihaela Frančića duboko je intimna slikarska serija koja tematizira osobne traume, izolaciju, otuđenje i strah. Nadahnut prije svega slikarstvom umjetnika poput Francisa Bacona, Frančić izražava vlastita unutarnja stanja kroz iskrivljene, apstrahirane figure i naznake stvarnog ili mentalnog prostora u vidu nedefiniranih pozadina specifičnog kolorita koje više sugeriraju, a manje opisuju osjećaje koje ga prate cijeloga života, a koji su povezani i s neizvjesnom budućnošću što slijedi po napuštanju relativno sigurne i poznate socijalno-institucionalne strukture po završetku obrazovanja.
Polazeći od osobnog iskustva, a pod utjecajem literarnog opusa filozofkinje Catherine Malabou, kroz „stop-motion” videorad „Konstrukcija destrukcijom” Anna Perlain dočarava proces odvijanja neurodivergencije. Zbog raznih unutarnjih (neuropsihološki razvoj) ili vanjskih (trauma ili socioekonomski kontekst) faktora, neurodivergentne osobe imaju, kako umjetnica slikovito opisuje, „drugačije prespojene“ umove. Estetika rada zasnovana je na laboratorijsko sterilnom prikazu mentalnog prostora u kojem se zbivaju mijene odnosa konstruktivnih elemenata (bakrene cijevi i „koljena“). U analogiji s odabranom temom, one su metafora za konstrukciju identiteta neurodivergentnih osoba.
Marija-Ana Rnjak predstavlja se serijom slika na temu smrtnosti. Zasnovan na specifičnom koloritu i fragmentirano prikazanoj lubanji u krupnom planu, „Memento mori” je, kao što ime cjeline i govori, podsjetnik na prolaznost života.
U Konstrukcijama Kristijan Vrdoljak istražuje odnos umjetničkog izražavanja i stvaralačkih mogućnosti umjetne inteligencije. Na djelu je usporedba rezultata postignutih unosom specifičnih „promptova” u mrežni alat (u ovom slučaju „MidJourney”) i realnog umjetničkog objekta zasnovanog na tako generiranoj digitalnoj slici. Razlika između umjetničkog stvaralaštva i „text-to-image” softverskog obrađivanja i reprezentacije zadanih unosa očita je, a svojevrsni transfer (autorska interpretacija) plošnog predloška u trodimenzionalni prostor još naglašenije, gotovo pretjerano, a time i pomalo ironijski, oslikava navedenu razliku.
Kroz rad „(Ne)vidljivost” Mia Hržić-Vulić istražuje vlastitu anksioznost koja ima debilitirajuće učinke na svakodnevan život. Društvene interakcije i odnosi s okolinom koji su za neke ljude sasvim normalni, za socijalnu anksioznu osobu predstavljaju iscrpljujuć izazov i razlog za pretjeranu brigu, nervozu, strah, a konačno i za otuđenje. Anksiozan čovjek pati od stalnog, preuveličanog, a često i neutemeljenog dojma o bivanju promatranim i prosuđivanim pa se radije povlači u svoj intiman kutak gdje se osjeća sigurno u svojoj skrivenosti od ostatka svijeta. Izložena slikarska instalacija izgleda upravo kao kut formiran od dva platna crne boje. U njima se odražava potreseno unutarnje stanje subjekta, ali njihova refleksivnost omogućuje i suočavanje, pa i moguće prevladavanje vlastitih problema.
Mihael Frančić Anna Perlain, Marija-Ana Rnjak i Mia Hržić-Vulić diplomirali su u klasi prof. art. (T) Viktora Popovića i doc. art. Neli Ružić. Marija Bebić i Kristijan Vrdoljak diplomirali su u klasi izv. prof. art. Vedrana Perkova. Teorijska mentorica na diplomskim radovima svih navedenih umjetnika je izv. prof. dr. sc. Blaženka Perica. Djela na izložbi dio su diplomskih radova obranjenih na Odsjeku za slikarstvo Umjetničke akademije u Splitu 2023. godine.
Božo Kesić
-
Životopisi:
- Marija Bebić rođena je 2000. godine u Metkoviću. Završila je Školu likovnih umjetnosti u Splitu 2018. godine, smjer grafički dizajner. Diplomirala je 2023. godine na odsjeku za slikarstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu u klasi izv. prof. art. Vedrana Perkova. Sudjelovala je na nekoliko skupnih izložbi od kojih ističemo Rad, tekst kontekst (jer greška je dio svijesti) predstavljenog u Palači Milesi / Zavod za znanstveni i umjetnički rad u Splitu – HAZU u Splitu 2021. godine i u Galeriji SC i Francuskom paviljonu / Studentski Centar u Zagrebu 2022. godine, kao i SouthWest — NorthEast u Kuva/Tila Gallery / Academy of Fine Arts u Helsinkiju, Finska 2022. godine.
- Mihael Frančić rođen je 1998. godine u Splitu. Završio je Školu likovnih umjetnosti u Splitu 2017. godine, smjer slikarski dizajner. Diplomirao je 2023. godine na odsjeku za slikarstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu u klasi prof. art. (T) Viktora Popovića i doc. art. Neli Ružić. Realizirao je nekoliko samostalnih izložbi od kojih ističemo Premijere 77 u Loggia / Centar za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata u Splitu 2020. godine. Dobitnik je Nagrade Galerije umjetnina A4 (5. izdanje) za 2022. godinu s kolegicom Blaženkom Miše sa Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Splitu. Sudjelovao je na nekoliko skupnih izložbi od kojih ističemo izložbe Novi Horizonti u Galeriji Ružić u Slavonskom Brodu, te 4. međunarodno studentsko biennale u Multimedijalnom kulturnom centru u Splitu 2021. godine, kao i SouthWest — NorthEast u Kuva/Tila Gallery / Academy of Fine Arts u Helsinkiju, Finska 2022. godine.
- Mia Hržić-Vulić rođena je 1998. godine u Kninu. Završila je Školu likovnih umjetnosti u Splitu 2017. godine, smjer slikarski dizajner. Diplomirala je 2023. godine na odsjeku za slikarstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu u klasi prof. art. (T) Viktora Popovića i doc. art. Neli Ružić. Sudjelovala je na nekoliko skupnih izložbi od kojih ističemo Rad, tekst kontekst (jer greška je dio svijesti) predstavljenog u Palači Milesi / Zavod za znanstveni i umjetnički rad u Splitu – HAZU u Splitu 2021. godine i u Galeriji SC i Francuskom paviljonu / Studentski Centar u Zagrebu 2022. godine.
- Marija-Ana Rnjak rođena je 1998. godine u Splitu. Završila je Školu likovnih umjetnosti u Splitu 2017. godine, smjer slikarski dizajner. Diplomirala je 2023. godine na odsjeku za slikarstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu u klasi prof. art. (T) Viktora Popovića i doc. art. Neli Ružić. Sudjelovala je na nekoliko skupnih izložbi od kojih ističemo Rad, tekst kontekst (jer greška je dio svijesti) predstavljenog u Palači Milesi / Zavod za znanstveni i umjetnički rad u Splitu – HAZU u Splitu 2021. godine i u Galeriji SC i Francuskom paviljonu / Studentski Centar u Zagrebu 2022. godine, kao i SouthWest — NorthEast u Kuva/Tila Gallery / Academy of Fine Arts u Helsinkiju, Finska 2022. godine.
- Anna Perlain rođena je 1991. godine u Mistelbachu, Austrija. Završila je Školu likovnih umjetnosti u Splitu 2010. godine, smjer kiparski dizajner, uz istovremeno pohađanje Glazbene škole Josipa Hatzea, smjer solo pjevanje. Diplomirala je 2023. godine na odsjeku za slikarstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu u klasi prof. art. (T) Viktora Popovića i doc. art. Neli Ružić. Realizirala je jednu samostalnu izložbu pod nazivom Premijere 73 u Loggia / Centar za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata u Splitu 2019. godine. Sudjelovala je na nekoliko skupnih izložbi od kojih ističemo Rad, tekst kontekst (jer greška je dio svijesti) predstavljenog u Palači Milesi / Zavod za znanstveni i umjetnički rad u Splitu – HAZU u Splitu 2021. godine i u Galeriji SC i Francuskom paviljonu / Studentski Centar u Zagrebu 2022. godine, kao i SouthWest — NorthEast u Kuva/Tila Gallery / Academy of Fine Arts u Helsinkiju, Finska 2022. godine.
- Kristijan Vrdoljak rođen je 1992. godine u Splitu. Završio je Tehničku školu za strojarstvo i mehatroniku u Splitu 2011. godine, smjer tehničar za finomehaniku. Diplomirao je 2023. godine na odsjeku za slikarstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu u klasi izv. prof. art. Vedrana Perkova. Izlagao je na nekoliko skupnih izložbi uključujući 4. međunarodno studentsko biennale u Multimedijalnom kulturnom centru u Splitu 2021. godine i Rad, tekst kontekst (jer greška je dio svijesti) predstavljenog u Palači Milesi / Zavod za znanstveni i umjetnički rad u Splitu – HAZU u Splitu 2021. godine i u Galeriji SC i Francuskom paviljonu / Studentski Centar u Zagrebu 2022. godine.
-
Organizacija izložbe: Odsjek za slikarstvo Umjetničke akademije u Splitu u partnerstvu sa Sveučilišnom galerijom u Splitu.
Postav izložbe: diplomanti u suradnji s mentorima Neli Ružić, Viktorom Popovićem i Vedranom Perkovom te asistentima Anitom Miloš Tomaić, Marijetom Vulić i Josipom Šurlinom.