Svrhovitost studija
Glazbeno školstvo u dalmatinskoj regiji je široko razgranato, ali unatoč tomu nedovoljno. Veliki interes za glazbeno obrazovanje ne prate ni broj glazbenih škola, ni kadrovski potencijali, posebice oni u srednjim školama. Svjedoci smo kontinuiranog otvaranja novih područnih odjeljenja u splitskoj okolici i na dalmatinskim otocima, odnosno novih glazbenih škola, osnovnih i srednjih (Makarska, Imotski).
Odsjek za Glazbenu teoriju školuje pedagoški profil prvenstveno za srednjoškolsku razinu obrazovnog procesa u području umjetnosti. To je osnovna svrha ovoga studija, uz mogućnost stjecanja i cijeloga niza drugih kompetencija koje nudi i završetkom studija osigurava.
Opći podaci o studiju
Studij Glazbene teorije na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu započeo je radom 2001/2002. školske godine. Drugi je studij ove vrste, uz onaj na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, u Republici Hrvatskoj. Nastao je prema modelu zagrebačkog studija Kompozicije i glazbene teorije, ali ima i određene specifičnosti. One, međutim, ne priječe mobilnost studenata u oba smjera. Razmjena studenata je moguća i u okviru organizacije ECUME (razmjena u kulturi mediteranskih zemalja) koja okuplja glazbene institucije Mediterana, koje su upravo tijekom XIII. Susreta u Splitu potpisale Dogovor o suradnji. Također su u tijeku pripreme za uključivanje u program Tempus.
Nastavni plan i program
Središnji dio studija sačinjava vertikala glazbeno-teorijskih predmeta raspoređenih tako da prate povijesni kontinuitet kroz stilska razdoblja. Tako se na samom početku izučava Renesansna polifonija (1. godina), a potom Barokna polifonija (2. godina); slijedi Klasična harmonija (2. godina), odnosno Romantička harmonija (3. godina), potom Atonalitetna harmonija (4. godina), te na završetku ove vertikale Aspekti glazbe 20. stoljeća (5. godina). Glede metode izučavanja navedenih sadržaja prevladava, uz teorijski i analitički, praktični rad, baziran u najvećoj mjeri na samostalnom angažmanu studenata. Nastava Solfeggia prati ovu vertikalu; tako se primjerice na 4. godini studija obrađuju ljestvični i ritamski sustavi atonalitetne glazbe 20. stoljeća. Programi Povijesti glazbe i Glazbenih oblika slijede također vremenski kontinuitet glazbenih razdoblja i stilova, kroz prve dvije godine studija.
Osim navedenih, nastavni plan i program obuhvaća i cijelu grupu predmeta koji daju kompetencije za rad s različitim ansamblima. To su kolegiji: Zbor, Dirigiranje, Osnove vokalne tehnike, Sviranje partitura, Crkvena glazba, Osnove kompozicije, Upoznavanje instrumenata, Instrumentacija, Priređivanje za ansamble, Glasovir, Gitara, Mandolina.
Pedagoški modul koji studentima daje kompetencije nastavnika, odnosno profesora čine predmeti: Psihologija odgoja i obrazovanja, Didaktika, Glazbena pedagogija, Metodika glazbene nastave, Metodička praksa.
Studenti koji tijekom studija pokažu znanstvene sklonosti imaju mogućnost iz skupine izbornih predmeta birati sljedeće: Uvod u muzikologiju, Metodologija glazbene analize, Estetika glazbe, Povijest hrvatske glazbe, Etnomuzikologija, Tradicijska glazba Dalmacije, Uvod u sociologiju, Sociologija kulture, Mediji i društvo. Obzirom na iskazani interes studenata u pripremi je uvođenje novih izbornih kolegija, i to: Autorsko pravo u suradnji s Pravnim fakultetom i Menagment u kulturi u suradnji s Ekonomskim fakultetom Sveučilišta u Splitu.