01. lipnja 2016.

Topli i milozvučni početak Jelšanskog kulturnog ljeta

Piše: Sunčica Huljić „Koncertom održanim u organizaciji Turističke zajednice Jelsa pod nazivom 'Jelsi s ljubavlju' počelo je Jelšansko kulturno ljeto.“ Ovim riječima započinje novinar M. Crnčević svoj novinski članak najavljivajući prve ljetne kulturne lahore u Jelsi. Nastup je održan u renoviranoj Kino dvorani u zgradi općine Jelsa koja se nalazi u samom centru ovog prekrasnog hvarskog mjesta. Dana 29.05. u 21:00, Jelsa je mogla uživati u blagodatim zvukovima hrvatske tradicijske glazbe uz pokoju talijansku i dalmatinsku kanconu. Dodir tradicije mogao se zamijetiti ne samo u zanimljivom odabiru pjesama, već i u samim scenskim efektima i narodnim motivima (lutka u tradicionalnoj nošnji, sidro, morski konopi) postavljenim na pozornici. Dječji zbor 'Slavuji' sa svojim solistima Brunom Arbunićem, Mari Huljić i Jelenom Ostojić, oduševio je publiku kao i župni zbor sv. Cecilije pod dirigentskom palicom maestra Slavka Reljića. Pravom osvježenju pridonijeli su mladi, amaterski, ali svejedno izvrsni solisti Juraj Zaninović i Stipe Božiković, gitaristička pratnja 'Dantea' (don Ante Matulić – župnik Staroga Grada) te česti posjetitelj Jelse, Stefan Kokoškov, tenor splitskog HNK-a. Iz navedenog možemo uočiti kako je koncept koncerta bio podosta šarolik i zanimljiv. Posebno moram naglasiti kako se svi navedeni pjevači bave amaterskim pjevanjem i sviranjem izuzevši profesionalca Kokoškova. Dobrodošlicu nazočnima zaželila je na početku pjesnikinja Vlatka Buj recitirajući pjesme na čakavskom narječju. Koncert je otvoren dalmatinskom pjesmom Vrati se mili ćale u zapisu i obradi Duška Tambače za klapu koju je maestro Reljić obradio za zbor. Homogenost zvuka te jasni dinamički prijelazi ostvareni su pod preciznim i točnim kretnjama maestra dok je solistički nastup 20-godišnjeg Stipe Božikovića bio  popraćen ovacijama publike. Uslijedila je recitacija pjesme Šoneta pjesnikinje Vlatke Buj uz gitarističku pratnju Dantea nakon čega zbor ponovno oduševljava publiku izvedbom pjesme Ponoć je mila moja majko. Anđeoskim duom Dominike Fistonić i Stipe Božikovića ostvareno je potpuno blaženstvo i smiraj. Mala zamjerka mogla bi se dati muškom dijelu zbora gdje se očitovala generalna nesigurnost na upadima te altima koje su na pojedinim mjestima bile grlene. Pozornicu sada preuzima don Ante Matulić koji ispunjava prostor svojim zvonkim glasom uz istovremeno prebiranje po žicama gitare. Skladbu Arsena Dedića Vraćam se tu popratio je zbor u pozadini koji se elegantno njihao u ritmu glazbe. Peta točka ovog koncerta u izvedbi ženskog dijela zbora, podigla je publiku na noge. Uz duo sopranistica Ane Huljić i Ane Kurilj 'ladarski' grleni način pjevanja u istarskoj ljestvici prodirao je kroz svačiju poru. U ugodnom razgovoru s maestrom nakon koncerta otkrivena mi je tajna: modulacija koja je bila predviđena na kraju Naranče, izbačena je, pošto kod solistica seže do c2 koji je u ovom načinu pjevanja jedva izvediv. Prvi dio koncerta završen je četveroglasnom izvedbom pjesme Sokoliću moj u obradi Dinka Fie. Zbor odlazi ispraćen velikim pljeskom dok njegovo mjesto zauzimaju dva tenora, bariton i bas koji uz gitarističku i klavirsku pratnju izvode svima poznatu skladbu Arsena Dedića Tamo da putujem. Pjesma je korektno izvedena uz minimalnu nesložnost u izgovaranju teksta i povremenu zvukovnu neujednačenost. Sljedeće dvije skladbe prezentirane su od strane tenora Stefana Kokoškova i klavirske pratnje Slavka Reljića. U skladbi Alfi Kabilja To je tvoja zemlja, solist dolazi do izražaja tek na pripjevu pošto je u nižim lagama, koje su više baritonske nego tenorske, glasovno plivao. Dramatičnost ove skladbe nije se uspjela u potpunosti doživjeti zbog prirodne lirske boje ovog tenora. Jednostavno rečeno, ova skladba nije bila primjerena za Kokoškov lirski glas. Maestrova klavirska pratnja korektno je izvedena. S obzirom da korepetitor nije pijanist već orguljaš, mali se problem nadzirao u dodiru s tipkom klavira. Talijanska kancona Santa Lucia predstavljena je publici na šaljiv način, u stilu vječnih i neponovljivih Tom & Jerryja. Kokoškov skladbu započinje intonacijski netočno i kreštavo na što se dirigent izdere na njega te kreću iz početka. Solist se nije držao izvorne melodije već je, zbog izazova publike i dokazivanja glasovnih mogućnosti, povremeno improvizirao. Publika je izvedbu pohvalila velikim pljeskom kojim je ispratila Kokoškova i ustupila mjesto recitaciji pjesme Jelsi ol sarca Vlatke Buj nakon koje je uslijedilo ono najslađe: nastup dječjeg zbora 'Slavuji'. 16-oro osnovnoškolaca zvonkim je glasićima i briljantnim scenskim nastupom osvojilo srce publike. U solističkim nastupima Mari Huljić u pjesmi Najljepše su oči moje majke te Bruna Arbunića u pjesmi Šjor Bepo Bagulin, mnoge su se oči napunile suzama, naravno radosnicama. Pojačanom scenskom dojmu pridonijeli su tri člana zbora sv. Cecilije koji su 'oživjeli' šjor Bepa u pratnji dviju gospoja i kao takvi se šetali ispred publike. Uslijedio je duo Stefana Kokoškova i Stipe Božikovića uz klavirsku pratnju dirigenta. Boje glasova dvaju solista izvrsno su se spojile. Bilo je uočljivo kako je baritonski glas mladog Božikovića na samom početku svog razvoja zbog pomanjkanja moći kontrole glasa i povremene nazalnosti. Talijanska kancona O sole mio popraćena je velikim pljeskom nakon čega je na red došla posljednja recitacija Vlatke Buj – Litanije. U posljednjem dijelu koncerta na pozornicu se vraća zbor s pjesmom Letovanić. Ovdje se dalo uočiti blago razilaženje zbora s pratnjom maestra na sintisajzeru. Neprecizni upadi i variranje u tempu u ovako brzoj pjesmi bili su neizbježni zbog činjenice da su dirigent i svirač bili jedna te ista osoba te zbog podrške publike neritmičkim pljeskanjem koje je zbunilo zboraše pa i samog dirigenta. Letovanić započinju soprani i alti vrlo odrešito i moćno: s dobrom vertikalnom postavom usana na vokal 'e' u službi prsnog registra te s odličnom dikcijom. Jednostavne harmonije Moje diridike u obradi Emila Cossette, poznatog aranžera tradicijske glazbe za zborove, bile su popraćene snažnim, ovaj put ritmičnim pljeskanjem od strane publike dok je 'ijukanje' (specifikum Slavonije zaštićen UNESCO-om) solistice Ane Huljić izazvalo ovacije. Predzadnja skladba Alfi Kabilja iz mjuzikla Jalta JaltaNeka cijeli ovaj svijet izvedena je od strane zbora, dvaju solista (Stefan Kokoškov i Juraj Zaninović) i maestrove pratnje na sintisajzeru. Bez obzira na intonativnu nesigurnost, dobar baritonski potencijal vidljiv je kod mladog amaterskog pjevača Zaninovića koji gaji veliku ljubav ne samo prema pjevanju već i prema sviranju klavira. Obraćanjem dirigenta publici, najavljena je posljednja skladba koncerta – Jelsa gradić nasrid Hvara koja je kao himna Jelsi stavila 'točku na i' zaokruživši ovu prekrasnu večer. Nakon zajedničke izvedbe dječjeg i mješovitog zbora uz solisticu Jelenu Ostojić, svi sudionici koncerta ispraćeni su dugim pljeskom kojim je publika zahtijevala bis. Ponovnom izvedbom Šjor Bepa zaključena je ova predivna večer koju će Jelšani, nadam se, još dugo pamtiti.
Ciljevi