U utorak 29. listopada 2013. godine u Galeriji umjetnina u Splitu otvara se izložba Kesice akademskog slikara Damjana Barića, posljednja izložba ovogodišnjeg ciklusa "Utorkom u Galeriji – Fast Forward". Damjan je ove godine diplomirao na Umjetničkoj akademiji u Splitu pod mentorstvom prof. Nine Ivančić i doc. Jadranka Runjića, uz teorijsko mentorstvo doc. dr. sc. Blaženke Perice. Ovo mu je prva samostalna izložba. Tekst za njegovu izložbu potpisuje Jasmina Šarić, apsolventica diplomskog studija povijesti umjetnosti i filozofije na Filozofskom fakultetu u Splitu. Izložba se otvara u 20 sati.
O izložbi Damjana Barića Kesice
PIŠE Jasmina Šarić *Plastična vrećica (kesica) je vrsta ambalaže izrađena od tanke, fleksibilne plastične folije, koja se koristi za transport i držanje robe poput hrane, otpada, kemikalija. Jedan je od najrasprostranjenijih proizvoda na svijetu. Svake godine u svijetu ih se potroši oko 1 trilijun. Milijun kesica koristi se svake minute. Tisuću godina je potrebno da se jedna kesica razgradi. Koristeći plastične vrećice kao motiv, Damjan Barić ciljano izabire jedan od najprisutnijih simbola našeg vremena. Lakoća, utilitarnost i univerzalnost vrećice kao ambalaže neodoljivo je privlačna današnjem čovjeku, koji obitava u društvu potrošnje, brzine i površnosti. Njihove značajne osobine su anonimnost i univerzalnost. Promatrane iz ovog aspekta, vrećice se na platnu pojavljuju kao simbol, no one su prije svega sredstvo pomoću kojega, iscrpljujući bezbrojne mogućnosti, autor želi postići svoj primarni cilj, a to je dostizanje svojevrsnog hibrida figuracije i apstrakcije. Zahvaljujući njihovoj fleksibilnosti, odnosno sposobnosti da se jednostavnom intervencijom pretvore u bilo koji oblik, vrećice su idealan model za igru između apstraktnog i figurativnog. Vrećice su slikane na različitim podlogama u tehnici akrila, pri čemu im se lokalni ton mijenja, a pozadina je obično monokromna i proizvoljnog kolora, kako bi se pojačala slikarska gesta i kontrast. Koristeći prepoznatljivost predloška u svrhu slobodnijeg apstraktnog kretanja boje i kompozicije unutar tog figurativnog okvira, stvara se cjelina nastala kombinacijom dva različita procesa. Važno je istaknuti i sam čin slikanja, kojeg autor uvodi kao bitan element u procesu nastanka rada. U fokusu promatranja je sam predmet slikanja: obična, plastična vrećica. Apstraktni oblik nastao intervencijom slikara rezultat je transformacije figurativne prepoznatljivosti objekta u procesu promatranja. Slike koje nastaju isprva su rezultat promatranja i bilježenja. Potom slijedi period preispitivanja, zatim povratak samom objektu slikanja, ali na nešto drugačiji način. Sada slikar kombinira promatračko iskustvo, stečeno prethodnim radovima, sa slikanjem po memoriji. Izvor inspiracije postaje osobni arhiv, što označava korak prema personalnijem slikarskom izrazu. Izvorni postupak slikanja po namještenom modelu plastične vrećice zamijenjen je slikanjem po sjećanju, tako da Kesice nastaju kao iskaz onog apstraktnog u umu, pri tome se pokušavajući približiti što više figurativnom prikazu same stvarnosti. Ne zanemarujući otvorenost brojnim interpretacijama na simboličkoj razini, Kesice su ipak mnogo više od simbola. U prvi plan ističu postupak analize samog slikarskog čina, istodobno propitujući percepciju. Slikar Lucian Freud, razmatrajući percepciju objekta slike, tvrdio je da što duže gledamo neki objekt, on nam postaje sve apstraktniji i, paradoksalno, sve stvarniji. Vodeći se ovim riječima, Kesice su stvorene da izazovu reakciju promatrača, u smislu propitivanja percepcije, ali i kao izraz osobne potrage za različitim mogućnostima slikarskog izraza. Pozivajući se na Morandijevu cosidetta realta, Barić predstavlja mrtvu prirodu u jednom od njenih brojnih oblika, prezentirajući nam jedan od simbola suvremenog života. No, vrećice se, širokim spektrom reprezentacijskih mogućnosti samog predloška, udaljuju od puke simbolike motiva i ne ostvaruju se kao objekti koji naprosto egzistiraju na slici, već nastaju kao rezultat gledanja, gledanja koje je repetitivno i koje uvijek iznova nudi mogućnosti otkrivanja nečeg novog.
O projektu "Utorkom u Galeriji - Fast Forward"
"Utorkom u Galeriji - Fast Forward" je serija jednodnevnih izložaba studenata Umjetničke akademije koje kustoskim radom i tekstovima prate studenti povijesti umjetnosti Filozofskog fakulteta. Projekt je pokrenut prošle godine, a osmislili su Božo Majstorović, muzejski savjetnik Galerije umjetnina, i Vedran Perkov, akademski slikar. Projekt je dobio posebno priznanje Slobodne Dalmacije za umjetnost. U prvome je ciklusu održano deset izložaba. Kruna svega bilo je publiciranje zajedničkog kataloga; isto je planirano i za ovu godinu. Najave izložaba potražite na Facebook stranici "Galerija umjetnina Split : Utorkom u Galeriji - FFWD 2013.". Stranicu uređuje akademska slikarica Tina Vukasović.